Dramatizuota gamta, plečianti ribas laukinės gamtos šou

Vilkų jaunikliai, visi patys, kirto upės tiltelį tamsioje ir tuščioje mažo Alpių miestelio širdyje. Tvarkingai susigrūdę jie nužingsniavo link kameros, paruoštos ant žemės.

“Negali būti!” Aš šaukiau per televiziją, galiausiai pasipiktinęs „Sniego vilko: žiemos pasakos“ apgaulės – geriausios laukinės gamtos pasiūlymo BBC Two kalėdinėse programose.

Transliuotojas „Sniego vilką“ apibūdino kaip „dramatizuotą gamtos istorijos filmą“, kurį sukūrė Europos kino grupė. „Dramatizuotas“ iš tikrųjų buvo pasakotojos Emilijos Fox kartojamas žodis, tačiau jos balsas šiek tiek užuomino apie jo svarbą.

Lapės pasakojimas atskleidė itališkos vilkės, tariamai priverstos bėgti iš savo gaujos, kelionę, veždamas savo jauniklius į mamutų žygį per Austrijos ir Šveicarijos kalnus ieškant naujo porininko.

Manėme, kad žinome apie „dramatizuotus“ gamtos istorijos filmuose. Tai tada, kai kartu redaguojami atskiri laukinių būtybių kadrai, kad būtų sukurtos tikrosios sąveikos ir įvykių istorijos.

Gerbiamas BBC gamtos istorijos skyrius, įsikūręs Bristolyje, „dramatizavo“ surikatų, liūtų, pingvinų ir daugelio kitų žmonių gyvenimus, niekam nesijausdamas apgautas. Jame gali būti naudojamos pagreitintos kameros, kad būtų rodomas tikras veiksmas sulėtintai, bet ne „pripratę gyvūnai ir animatronika“, kurie, pačios grupės pripažinimu, pateko į „Sniego vilko“ fantastiką.

Nepaprasta ankstyva vilko ir kalnų lokio kova atrodė kiek nejaukiai (kitas kritikas pastebėjo netikrą leteną, braukiančią į kamerą). Tačiau sujaudintas balso komentaro komentaras mane pakankamai įtikino išskirtinai nufilmuotu įvykiu.

Taip pat buvo keletas stulbinančių ir natūralių sekų, pavyzdžiui, ryškaus elnių gaudymosi metu. Tai tiko pasakojimui apie laukinės gamtos, o ne vien vilkų, turtingumą, skatinamą kalnų „atgimimo“. Tačiau kadras, kuriame užfiksuotas retas barzdotas grifas, tupintis ant uolos virš vilko motinos, vėlgi buvo neįtikėtinas, jo vaizdas iš arti vilko peties neigia bet kokį tikrai laukinį įvykį.

Tai nepadeda, kai žiūriu bet kokį laukinės gamtos filmą, dalis manęs gyvena už objektyvo. Režisuoti filmus televizijai kažkada buvo vienas iš mano įgūdžių, o fotoaparato valdymas pačiam buvo retas ir jaudinantis iššūkis.

Ankstyvųjų filmų operatoriumi buvo ornitologas Davidas Cabotas. Filmavome Iniškėjos salų ruonius ir žiemojančias žąsis prie šiaurės Mayo, o vėliau sekėme žąsis į jų vasaros lizdus ant Arkties rytinės Grenlandijos uolos.

Būtent čia, mūsų stovykloje virš fiordo, vienas ir vienintelis mano gyvenimo vilkas gana tyliai pasirodė šalia mūsų, patrauktas kario vakarienės kvapo.

Sustingome, šaukštai prie burnos, kaip mus įvertino gyvūnas, liesos ir sidabrinės, bet keistai draugiškos, kaip kažkieno klajojantis šuo. Deividas lėtai griebėsi kameros, bet to užteko vilko pavojaus signalui. Pamatėme tai vėliau, varžydamiesi su maža muskusinių jaučių banda, stipriai surišta nuleistais ragais.

Įpratę vilkai

Grįžęs per televiziją, netrukus po Kalėdų Ketvirtasis kanalas pasiūlė Sandi Toksvig ir įžymybei draugei laižyti veidus nuo draugiškų vilkų prabangiame namelyje šiaurės Norvegijoje. Čia, už aukštos tvoros esančioje teritorijoje, nedidelis vilkų būrys skatinamas gyventi vidutiniškai laukinį gyvenimą. Savo ruožtu jie lanko gerai apmokytus svečius, kurie išlenda iš namelio su blizgiais langais, kad atsiklauptų sniege ir lauktų, kol prie jų prisiartins, sušlamšti kailį ir pasibučiuoti šiurkščiais liežuviais.

Taigi, nelaisvėje laikomi ir „pripratę“ vilkai buvo užverbuoti tam, kad būtų tarsi nuginkluoti blogiausius šmeižtus dėl jų žmogiškosios reputacijos.

Apdovanojimus pelnęs „Imax“ dokumentinis filmas „Vilkai“ (1999) kadaise buvo kuriamas taip pat geranoriškai. Jo stambios sekos, pasak jos kūrėjų, parodė sudėtingą ir subtilų gyvūnų elgesį ir „ugdantį, bendradarbiaujantį būdą, kaip kiekvienas vilkas prisiėmė dalį atsakomybės už gaujos gerovę. . . Nedaug žmonių žino, kokie bendruomeniški ir rūpestingi yra vilkai.

Tačiau filmuojant šią intymią medžiagą reikėjo logistikos reikalavimų. 2015 m. Chrisas Palmeris ir režisierius Shannon Lawrence juos prisipažino prisijungęs drąsiai vertinant filmavimo laukinės gamtos etiką.

Filme „Imax“ jie dirbo su nelaisvėje laikomais vilkais, pasamdytais iš žvėrienos ūkio, ir surengė „angą“, kurioje parodys, kaip vilko motina žindo savo jauniklius.

„Pagal pramonės standartus, – rašė Palmeris, – nepadarėme nieko neetiško. Tiesą sakant, mes padarėme etišką pasirinkimą. Nelaisvėje laikomų vilkų nuoma leidžia filmų kūrėjams netrukdyti laukinėms populiacijoms ir potencialiai pripratinti jas prie žmonių. Laukiniai vilkai būtų labai paveikti užsitęsęs ir įkyrus filmavimas.

Vis dėlto jis jautėsi „gėdijantis gudrybių, kurias naudojau praeityje, ir žinojau, kad ateitis turi pasikeisti“. Tačiau, kaip rodo „Sniego vilkas“, virtualioji realybė vis tiek užvaldo savo auditoriją.